zondag, oktober 02, 2011

Stille krachten

De relatie tussen omtrek en straal van een cirkel is er één van rechtevenredigheid (O=2πr). Grafisch voorgesteld met O op de Y-as en r op de X-as, is dat een rechte lijn. Maar waarom buigt die niet naarmate de lengte van de straal toeneemt? Is dat op een simpele manier helder te maken?

Deze vragen had ik al een poos in mijn hoofd.


De wet van behoud van energie zegt, dat wat je er in stopt er ook weer uit komt. Het volume van een kubus is lengteXbreedteXhoogte. Wordt de lengte 2 keer groter dan wordt het volume 2 maal groter. Wat er in gaat, komt er ook weer uit. Een mooie illustratie van wat ik bedoel.

Zo gezien, zou de meest ideale en simpelste formule zijn: f(x)=x. Maar dit is natuurlijk allemaal onzin.

Dat bedacht ik deze week, al wandelend in Berlijn.


Maar de exercitie maakt wel duidelijk dat er toch iets bijzonders aan de hand is met bijv. een formule als f(x)= ax2 + 6x. Er wordt een waarde voor x ingestopt (gegeven een bepaalde parameter) en er komt minder, meer of misschien soms hetzelfde uit. Zo naar de formule kijkend denk je dat x alles doet. Maar dan moet wel geconstateerd worden dat niet aan de wet van behoud van energie wordt voldaan.

Mijn conclusie is, dat stille krachten aan het werk zijn en meer weet ik er nu niet over te zeggen.

Overigens zit ook in O=2πr een accelerator, namelijk 2π.


rkh, 01-10-2011

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik snap hier niets van.
PJ te N

Anoniem zei

Wat ik overigens wel meen te begrijpen is dat Dixi in Berlijn is.
PJ te N

DIXI zei

Het begin is er.